De lijdende Messias Ben-Yosef (zoon van Jozeph)

De lijdende Messias Ben-Yosef (zoon van Jozeph)

De lijdende Messias Ben-Yosef (zoon van Jozeph) 620 413 VISFER

Herinner je het verhaal van Jozef? Zijn broers bespotten hem, haatten hem, probeerden hem kwijt te raken en gooiden hem in een kuil. Jozef werd door zijn eigen volk verworpen en in de handen van heidenen overgeleverd. Hij werd verondersteld dood en vergeten te zijn, alsof hij niet relevant was. Ondertussen werd Jozef verwelkomd onder de heidenen en werd een grote en belangrijke leider terwijl hij wonderen en tekenen onder hen liet zien. Het verhaal eindigt goed, omdat Josef uiteindelijk weer wordt verwelkomd door zijn eigen volk. Op dezelfde manier werd Jezus vernederd en verworpen door het volk van Israël, overgeleverd aan de Romeinen en voor dood achtergelaten. Later werd Hij verwelkomd door heidenen en werd een grote en belangrijke leider, en op een dag zal ook Jezus verwelkomd worden door Zijn eigen volk, als een lang verloren broeder! ”

“U bent het toch Die mij uit de buik hebt getrokken, Die mij vertrouwen gaf, toen ik aan mijn moeders borst lag. Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af, vanaf de moederschoot bent U mijn God. Blijf dan niet ver van mij, want de nood is nabij; er is immers geen helper.“(Psalm 22: 10-12).

God laat de Messias in de steek. Het vertrouwen van de Messias was niet op mensen gericht, maar op God, en dat is vanaf het begin zo geweest. Maar God is daar niet in Zijn tijd van benauwdheid. Interessant is dat zelfs hier, zoals de rest van de Bijbelse profetieën over de Messias, alleen de moeder van de Messias genoemd wordt, er geen menselijke vader genoemd wordt.

“Vele stieren hebben mij omringd, sterke stieren van Basan hebben mij omsingeld. Zij hebben hun muil tegen mij opengesperd als een verscheurende en brullende leeuw. Als water ben ik uitgestort, ontwricht zijn al mijn beenderen; mijn hart is als was, het is gesmolten diep in mijn binnenste. Mijn kracht is verdroogd als een potscherf, mijn tong kleeft aan mijn gehemelte; U legt mij in het stof van de dood.”(Psalm 22: 13-16).

Het is interessant om te zien dat de beroemde Joodse Midrash uit de 8e eeuw, “Pesikta Rabbati”, de woorden van deze Psalm interpreteert en ‘op de lippen van de lijdende Messias legt‘: “Het was vanwege de beproeving van de zoon van David dat David weende en zei: ‘Mijn kracht is verdroogd als een potscherf, en mijn tong kleeft aan mijn gehemelte; je legt me in het stof van de dood. ‘”(Midrash Pesikta Rabbati over Psalm 22). Deze Midrash begrijpt dat David het toekomstige lijden en de dood van de Messias, de zoon van David, beschreef. Slechte mensen omringden Hem, zoals honden hun prooi omcirkelen.

“Want honden hebben mij omsingeld, een horde kwaaddoeners heeft mij omgeven; zij hebben mijn handen en mijn voeten doorboord.”(Psalm 22: 17).

En nu komt hier het interessante deel!

De afgelopen millennia zeggen alle Hebreeuwse bijbels (Hebreeuwse grondtekst): “Als een leeuw zijn mijn handen en voeten.” Of, met andere woorden: mijn handen en mijn voeten zijn als die van een leeuw. Het lijkt niet erg logisch te zijn, toch? 1.000 jaar geleden, veranderden de Masoretes, die de “Masoretische tekst” maakten, (de tekst die Israëliërs vandaag de dag allemaal gebruiken) één enkele letter in dit vers: Ze verkortten de letter VAV (ו) in de letter YUD (י).

Oorspronkelijk zei de tekst: “Ze hebben mijn handen en voeten gedolven (een gat in de grond geboord),” wat betekent dat ze mijn handen en voeten hebben doorboord. Het originele Hebreeuwse woord betekent: mijnen of boren, een gat maken of een kuil graven. Zoals een gat in de grond maken of een put graven. Volgens het Bijbelse Hebreeuwse Woordenboek van Bar-Ilan University is de betekenis van ‘mijn’ hetzelfde als ‘graven’. Dit wordt op verschillende plaatsen in het Oude Testament versterkt. Bijvoorbeeld, in Exodus 21: 33 of in 2 Kronieken 16: 14. Maar aangezien deze beschrijving van saaie gaten in handen en voeten van de Messias een beetje te veel klonk als naar Jezus voor de rabbijnen, besloten ze de letter VAV in te korten ו) om de letter YUD (י) te worden. Iedereen die een oude versie van het Oude Testament leest, zoals de Septuagint of de Dode Zeerollen, zal zelf zien dat de originele tekst niet “als een leeuw” zegt, maar eerder “ze hebben zich gedolven / doorboord”. De Dode Zeerollen, gedateerd honderden jaren vóór de tijd van Jezus of zoals in het Nieuwe Testament werd geschreven, minstens 1.200 jaar voorafgaand aan de Masoretische tekst.

Die beschrijving is opmerkelijk vergelijkbaar met die Zacharia 12, vers 10: “Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben.” en naar de beschrijving in Jesaja 53 waar de Messias wordt “Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld.” (Jesaja 53: 5a).

Psalm 22 vervolgd verder met het beschrijven van de afwijzing, het lijden en de dood van de Messias, die diende als een offer en verzoening voor onze zonden.

WORDT VERVOLGD