En nu, het hart van hoofdstuk 53

En nu, het hart van hoofdstuk 53

En nu, het hart van hoofdstuk 53 620 413 VISFER

“Wie heeft onze prediking geloofd…”

Hier wordt het gebrek aan geloof onder het volk van Israël beschreven dat ze niet zullen geloven wat ze hebben gehoord.

aan wie is de arm van Adonai geopenbaard?

Jesaja noemt hier de Messias de “Arm van de Heer”. Eerder, in hoofdstuk 40 verklaart Jesaja dat de “Arm van de Heer” voor hem zou regeren. In hoofdstuk 51 vestigden de heidenen hun hoop op de “Arm van de Heer”, en de “Arm van de Heer” zou verlossen. In hoofdstuk 52 brengt de “Arm van de Heer” redding. Nu, in 53, openbaart Jesaja dat de “Arm van de Heer” in feite de Messias is. De Messias maakt grotendeels deel van God uit.

“Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben”.

Hij groeide op als een loot op spiritueel droge grond – omdat er al 400 jaar geen woord van God was geweest.

Hij had  geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben“.

Hij deed geen beroep op zijn uitverkoren volk. Ze wilden hem niet. Zijn uiterlijk was niet bijzonder glorieus of indrukwekkend, en de manier waarop hij verscheen deed mensen niet naar hem verlangen. In tegenstelling tot wat de rabbijn Halacha vandaag leert, zou volgens deze profetie de Messias niet worden geboren in een prestigieuze rabbijnse familie of opgroeien in de grote residenties van rijke rabbijnen. Met vrijwel grote zekerheid kan worden gezegd dat het uiterlijk van de Messias helemaal niet bijzonder was.

Hij was veracht, de onwaardigste onder de onwaardigste onder (verworpen door) de mensen, een Man van smarten, bekend met ziekte, en als iemand voor wie men het gezicht verbergt”

Het leven van de Messias werd gekenmerkt door pijn, afwijzing en lijden. Hij kreeg niet de eer vanwege de Messias zijnde, maar werd veracht en verworpen door de leiders van zijn volk. Ze beschouwden hem als een soort van sociale mislukkeling – iemand waar mensen hun gezicht voor verbergen als ze iemand op straat passeren, zich schamen om hem te zien.

“Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht”.

“Wij” hebben Hem niet gewaardeerd. Jesaja spreekt in het meervoud van de eerste persoon – hij identificeert zich samen met het volk van Israël. Het volk van Israël als geheel waardeerde Gods dienaar niet. Gods dienaar hier kan dus niet Jesaja zijn, noch het volk van Israël. Het moet de Messias zijn. De dienaar van het Gods eigen volk werd niet gezien als de Messias. Zijn uitverkoren volk besefte niet eens dat hij het kon zijn.

Voorwaar, onze ziekten heeft Híj op Zich genomen, onze smarten heeft Hij gedragen. Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde, door God geslagen en verdrukt“.

De Messias heeft geleden voor zijn volk – hij droeg hun ziekten, hun lijden, hun pijn … en de zonden die zij pleegden, terwijl de kinderen van Israël dachten dat hij gestraft werd, en dat zijn lijden de straf van God was voor zonden die hij zelf had begaan. Zij begrepen niet dat het voor hun zonde was.

Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen  is er voor ons genezing gekomen”.

De originele Hebreeuwse tekst zegt “gewond, doorboord”. Hij stierf. Zoals iemand die gewond is geraakt, of iemand die doorboord is met kogels – niet voor zijn eigen schuld, maar het was voor ons vergrijp. Hij was verpletterd vanwege onze ongerechtigheden, onze zonden – de straf en discipline die wij verdienden, werden op Hem geladen. De “striemen” zijn harde zweepslagen die sporen nalaten, en door zijn littekens worden wij genezen. Precies op deze manier, honderden jaren later, werd de profetie vervuld. Jezus werd brutaal neergeslagen en ging naar het kruis om de dood te ondergaan die wij verdienden.

WORDT VERVOLGD