Heb JIJ een antwoord? (Deel 8 van ….)

Heb JIJ een antwoord? (Deel 8 van ….)

Heb JIJ een antwoord? (Deel 8 van ….) 700 330 VISFER

Zoals de meeste religies verbiedt de islam in het algemeen liegen. De Koran zegt: ‘Waarlijk, Allah leidt niet iemand die overtreedt en liegt.’ (Soera 40:28) In de Hadith werd Mohammed ook geciteerd: ‘Wees eerlijk, want eerlijkheid leidt tot goedheid en goedheid leidt tot het paradijs. Pas op voor onwaarheid, want het leidt tot immoraliteit, en immoraliteit leidt tot de hel. ‘

Vervolg – Deel 1, Deel 2, Deel 3, Deel 4, Deel 5, Deel 6 en Deel 7

Maar in tegenstelling tot de meeste religies zijn er binnen de islam echter bepaalde bepalingen waarin liegen niet alleen wordt getolereerd, maar zelfs wordt aangemoedigd. In het boek ‘The Spirit of Islam’ van de moslimgeleerde, Afif A. Tabbarah, staat op pagina 247: ‘Liegen is natuurlijk niet altijd slecht; er zijn tijden dat het vertellen van een leugen winstgevender en beter is voor het algemeen welzijn, en voor de regeling van verzoening onder mensen, dan het vertellen van de waarheid. Daartoe zegt de profeet: ‘Hij is geen vals persoon die (door middel van leugens) verzoening onder mensen regelt, het goede ondersteunt of zegt wat goed is.’ ‘

Bij het onderzoeken van deze raadselachtige dubbelhartigheid binnen de islam, zullen we eerst enkele voorbeelden uit de recente en oude islamitische geschiedenis onderzoeken. Deze voorbeelden laten zien dat liegen een algemeen beleid is onder islamitische geestelijken en staatslieden.

In juni 1967 werd Egypte verslagen door Israël en verloor het Sinaï-schiereiland tijdens de ‘Zesdaagse Oorlog’. Vervolgens werd de primaire focus van Egypte, het herwinnen van het verloren gebied. President Nasser, en vervolgens president Sadat, namen het motto aan: ‘Geen stem mag boven de stem van The Battle uitkomen.’ De soldaten die in 1967 waren opgeroepen, werden in dienst gehouden en bleven zeer alert in de verwachting dat ‘de strijd’ ooit zou volgen. Desalniettemin gingen de jaren voorbij en werden de mensen van Egypte ontevreden over de politieke hype en de status van ‘geen vrede en geen oorlog’. In 1972 verkondigde Sadat definitief dat het het jaar zou worden van de langverwachte strijd. Het hele jaar door zwoer hij: ‘Ik zweer je bij mijn eer dat dit jaar niet voorbij zal gaan voordat we The Battle lanceren.’ Mensen geloofden hem omdat hij zijn reputatie en eer op het spel zette door een eed. Tot ieders verbazing ging het jaar voorbij zonder dat er ook maar één schot werd gelost. Als gevolg hiervan begonnen velen, binnen en buiten Egypte, hem af te doen als een ‘hete lucht bluf’. Deze mening werd in het daaropvolgende jaar 1973 bevestigd. Hij maakte verder geen melding van zijn eed over de strijd. Veel van de dienstplichtigen werden vrijgelaten en talrijke officieren kregen verlof. Toen, zonder waarschuwing, in oktober 1973, lanceerde hij de aanval en wat bekend stond als de Yom Kippoer-oorlog begon.

Als militaire commandant werd van Sadat verwacht dat hij het verrassingselement gebruikte om de vijand te misleiden. Als vrome moslim maakte Sadat zich niet in het minst zorgen over zijn niet-gehouden eed. Hij begreep dat de geschiedenis en leerstellingen van de islam hem zouden vrijstellen van spirituele verantwoording als hij leugens zou gebruiken als basis voor een strategische militaire manoeuvre.

Dit punt wordt bewezen door vele incidenten in het leven van Mohammed. Hij loog vaak en droeg zijn volgelingen op hetzelfde te doen. Hij rationaliseerde dat het vooruitzicht van succes in missies om de invloed van de islam uit te breiden, boven Allah’s oorspronkelijke verbod op liegen ging. Een goed voorbeeld van gesanctioneerd liegen is het verslag van de moord op Kaab Ibn al-Ashraf, een lid van de Joodse stam, Banu al-Nudair. Er was gemeld dat Kaab steun had betoond aan de Quraishieten in hun strijd tegen Mohammed. Dit werd nog verergerd door een ander rapport dat Mohammed woedend maakte. Er werd beweerd dat Kaab amoureuze poëzie had voorgedragen voor moslimvrouwen. Mohammed vroeg om vrijwilligers om hem te verlossen van Kaab Ibn al-Ashraf. Zoals Mohammed het uitdrukte, had Kaab ‘Allah en Zijn Apostel geschaad’. In die tijd waren Kaab Ibn al-Ashraf en zijn stam sterk, dus het was niet gemakkelijk voor een vreemdeling om te infiltreren en de taak uit te voeren. Een moslimman met de naam Ibn Muslima bood zich vrijwillig aan voor het moorddadige project op voorwaarde dat Mohammed hem zou toestaan ​​te liegen. Met toestemming van Mohammed ging Ibn Muslima naar Kaab en vertelde hem verzonnen verhalen die de onvrede over Mohammeds leiderschap weerspiegelden. Toen hij het vertrouwen van Kaab had gewonnen, lokte hij hem op een nacht weg van zijn huis en vermoordde hem in een afgelegen gebied onder de dekking van de duisternis.

Een soortgelijk voorbeeld is te vinden in het verhaal van het vermoorden van Shaaban Ibn Khalid al-Hazly. Het gerucht ging dat Shaaban een leger verzamelde om oorlog te voeren tegen Mohammed. Mohammed nam wraak door Abdullah Ibn Anis te bevelen Shaaban te vermoorden. Nogmaals, de potentiële moordenaar vroeg de profeet toestemming om te liegen. Mohammed stemde toe en beval de moordenaar toen te liegen door te stellen dat hij lid was van de Khazaa-clan. Toen Shaaban Abdullah zag aankomen, vroeg hij hem: ‘Van welke stam ben jij?’ Abdullah antwoordde: ‘Van Khazaa.’ Hij voegde er toen aan toe: ‘Ik heb gehoord dat je een leger verzamelt om tegen Mohammed te vechten en ik kwam om je bij je te voegen.’ Abdullah begon met Shaaban te op te trekken en vertelde hem hoe Mohammed tot hen kwam met de ketterse leerstellingen van de Islam, en klaagde dat Mohammed de Arabische patriarchen slecht uitte en de hoop van de Arabier ruïneerde. Ze bleven in gesprek totdat ze bij Shaabans tent aankwamen. De metgezellen van Shaaban vertrokken en Shaaban nodigde Abdullah uit om binnen te komen en te rusten. Abdullah zat daar totdat de atmosfeer rustig was en hij voelde dat iedereen was gaan slapen. Abdullah hakte het hoofd van Shaaban af en droeg het als een trofee naar Mohammed. Toen Mohammed Abdullah zag, riep hij juichend: ‘Je gezicht is triomfantelijk (Aflaha al-wajho).’ Abdullah beantwoordde de begroeting door te zeggen: ‘Het is jouw gezicht, profeet van Allah, die heeft gezegevierd. (Aflaha wajhoka, gij rasoul Allah). ‘

We zien dus dat er in de Islam in bepaalde gevallen toegestaan is om te liegen. Specifieke doctrines en tradities bevorderen een cultuur van oneerlijkheid binnen de islam. Nu ontmoedigen sommige verzen en tradities in de Islam natuurlijk wel het liegen: “En bedek de waarheid niet met leugens, noch verberg je de waarheid als je weet wat het is” (Sura 2:42; Yusuf Ali).

Bepalingen voor het liegen in de Islam

De meeste moslims zijn bekend met de principes van de Islam die het rechtvaardigen om te liegen in situaties waarin ze de noodzaak voelen om dat te doen. Daaronder zijn:

  • Oorlog is bedrog.
  • De noodzakelijkheden rechtvaardigen de verboden.
  • Als je geconfronteerd wordt met twee kwaden, kies dan de minste van de twee.

Deze principes zijn afgeleid van passages in de Koran en de Hadith.

In de Koran, zegt Allah, naar verluidt:

Allah rekent jullie de onnadenkendheid bij jullie eden niet aan, maar Hij rekent jullie aan wat jullie in jullie eden (bewust) vastleggen. (Bij het verbreken van jullie eden) geldt kaffārah hiervoor: het voeden van tien armen, zoals jullie gemiddeld jullie families voeden; of het hen kleden; of het vrijlaten van een slaaf. En wie dat niet vindt: het vasten van drie dagen. Dat is de kaffārah voor (het verbreken van) jullie eden die jullie zwoeren. Maar wees jullie eden getrouw. Zo heeft Allah jullie Zijn Tekenen duidelijk gemaakt, hopelijk zullen jullie dankbaar zijn! (Soera 5:89)

Allah rekent jullie onnadenkendheid in jullie eden niet aan. Maar Hij beoordeelt jullie naar wat jullie harten verworven hebben (door jullie intenties). En Allah is Vergevensgezind, Zachtmoedig. (Soera 2:225)

Wie aan Allah ongelovig is na geloofd te hebben, behalve wie gedwongen is terwijl zijn hart in het geloof tot rust gekomen was maar (voor) wie die zijn hart voor het ongeloof openstelde: voor hem is er de toorn van Allah en voor hem is er een geweldige bestraffing. (Soera 16:106)

De bekende islamitische commentator Al-Tabary legde Surah 16:106 uit als een vers dat aan Mohammed was geopenbaard nadat hij had vernomen dat Ammar Ibn Yasser gedwongen was om zijn geloof in Mohammed te ontkennen toen hij door de Banu Moghera stam werd ontvoerd. Mohammed troostte Ammar door hem te vertellen: “Als zij zich omdraaien, dan draai je je om.” (Betekent: als ze je weer gevangennemen, mag je me weer ontkennen.)

Deze en soortgelijke passages uit de Koran laten duidelijk zien dat de onbedoelde leugens van moslims vergevingsgezind zijn en dat zelfs hun opzettelijke leugens kunnen worden vergeven door het uitvoeren van extra taken. Het is ook duidelijk dat als zij gedwongen worden om dit te doen, moslims kunnen liegen onder ede en zelfs ten onrechte het geloof in Allah kunnen verloochenen, zolang zij de geloofsbelijdenis in hun hart houden.

In de Hadith benadrukt Mohammed hetzelfde concept:

Uit “Ehiaa Oloum al-Din,” van de beroemde islamitische geleerde al-Ghazali, Vol. 3: pp. 284-287:

Eén van Mohammed’s dochters, Umm Kalthoum, getuigde dat zij de profeet van Allah nooit heeft horen liegen, behalve in deze drie situaties:

  • Voor de verzoening tussen de mensen.
  • In de oorlog.
  • Onder echtgenoten, om de vrede in de familie te bewaren.

Een passage uit de Hadith citeert Mohammed: “De zonen van Adam zijn verantwoordelijk voor alle leugens, behalve voor de leugens die worden geuit om de verzoening tussen de moslims te bevorderen.”

Een andere zegt: “Aba Kahl, verzoen je onder de mensen.” (Betekent: zelfs door te liegen.)

Het volgende citaat laat zien hoe breed de situaties zijn waarin de profeet het liegen toestond. “De zonen van Adam zijn verantwoordelijk voor alle leugens met deze uitzonderingen. Tijdens de oorlog, omdat oorlog bedrog is, om zich te verzoenen tussen twee ruziënde mannen, en voor een man om zijn vrouw te kalmeren.”

Het principe van Al-Takeyya

Akiyya of Taqqiyya geldt in de islamitische traditie van sjiieten, ismaëlieten en druzen als een toegestane gedragsregel om het geloof onder bedreiging of dwang te verbergen. Takiyya is een theologisch concept en betekent ‘zich beschermen tegen’ of ‘om te voorkomen’ of ‘om te waken tegen’ . Het leerstuk staat moslims toe om hun geloof te verbergen of loochenen als ze bedreigd of vervolgd worden. Het geeft het inzicht dat moslims mogen liegen als preventieve maatregel tegen verwachte schade aan zichzelf of medemoslims.

Dit principe geeft moslims de vrijheid om te liegen onder omstandigheden die zij als levensbedreigend ervaren. Ze kunnen zelfs het geloof ontkennen, als ze het niet menen in hun hart. Al-Takeyya is gebaseerd op het volgende Koranvers:

Laten de gelovigen niet de ongelovigen in plaats van de gelovigen als beschermers nemen, en degene die dat doet heeft niets meer met Allah te maken, behalve wanneer jullie hen (de ongelovigen) angstig vrezen. En Allah waarschuwt jullie (voor) Zijn (bestraffing). En tot Allah is de terugkeer. (Soera 3:28)

Volgens dit vers kan een moslim doen alsof hij bevriend is met ongelovigen (in strijd met de leer van de Islam) en zich aan zijn ongeloof houden om te voorkomen dat ze hem schade toebrengen.

Onder het concept van Takeyya en kortom het doden van een ander mens, is het legitiem voor moslims om te handelen in strijd met hun geloof. De volgende acties zijn aanvaardbaar:

  • Drink wijn, laat het gebed varen en sla het vasten over tijdens de Ramadan.
  • Zweer het geloof in Allah af.
  • Kniel als eerbetoon aan een andere godheid dan Allah.
  • Volslagen onoprechte eden afleggen.

De implicaties van het principe van Al-Takeyya

Helaas moet men bij de omgang met moslims in gedachten houden dat moslims iets met schijnbare oprechtheid kunnen communiceren, terwijl ze in werkelijkheid misschien juist het tegenovergestelde in hun hart hebben. De Islam laat moslims toe om te liegen wanneer zij ervaren dat hun eigen welzijn, of dat van de Islam, bedreigd wordt.

Op het gebied van de internationale politiek is de vraag: kan men erop vertrouwen dat de moslimlanden zich houden aan de afspraken die ze maken met niet-moslimlanden? Het is een bekende islamitische praktijk, dat wanneer moslims zwak zijn, ze het met de meeste dingen eens kunnen zijn. Als ze eenmaal sterk zijn, ontkennen ze wat ze vroeger hebben gezworen.

Het principe van het bestraffen van leugens voor de zaak van de Islam heeft ernstige implicaties in zaken die betrekking hebben op de verspreiding van de religie van de Islam in het Westen. Moslimactivisten gebruiken bedrieglijke tactieken in hun pogingen om het imago van de Islam op te poetsen en het aantrekkelijker te maken voor toekomstige bekeerlingen. Zij proberen zorgvuldig de negatieve islamitische teksten en leerstellingen te vermijden, te verdoezelen en niet te vermelden.

Een voorbeeld van islamitische misleiding is dat moslimactivisten altijd de passages uit de Koran uit het eerste deel van Mohammeds’ bediening citeren terwijl ze in Mekka wonen. Deze teksten zijn vreedzaam en zijn een voorbeeld van tolerantie ten opzichte van degenen die geen aanhangers van de islam zijn.

Ze zijn zich er echter volledig van bewust dat de meeste van deze passages werden ingetrokken (geannuleerd en vervangen) door passages die kwamen nadat hij naar Medina was geëmigreerd. De vervangende verzen weerspiegelen vooroordelen, onverdraagzaamheid en onderschrijven geweld tegen ongelovigen.

Tot slot: Het noodzakelijk om te begrijpen, dat moslimleiders deze maas in hun religie kunnen gebruiken om hen te ontslaan van elke permanente verbintenis. Het is ook belangrijk om te weten dat wat moslimactivisten zeggen om de islam te verspreiden niet altijd de hele waarheid is. In de omgang met moslims gaat het niet om wat zij zeggen. De echte kwestie is, wat ze eigenlijk in hun hart betekenen.

Einde Deel 8