Wat is een Talmidim

תלמידם

Talmidim Een meervoudig Hebreeuws zelfstandig naamwoord dat “discipelen” betekent in de ware zin van het woord: degenen die het gezin verlaten om te studeren en de wegen van hun leraar [Rabbi] volgen.

Ze studeren niet alleen om te leren wat hun leraar weet, maar om het type man te worden dat hun leraar is.
Komt van het Hebreeuwse stamwoord “limmud” dat “geïnstrueerd” betekent.
Strong’s # 8527. Uitgesproken tal mee DEEM. Enkelvoudige talmid.

 

De discipelen als Talmidim.

De beslissing om een ​​rabbi te volgen als een talmid betekende in de eerste eeuw een totale toewijding. Ook vandaag de dag is dat een vereiste. Het verlangen van een talmid was om te worden zoals zijn rabbi was, besteedde hij zijn tijd aan het luisteren en observeren van zijn leraar en daarmee te begrijpen wat de Schrift inhield en hoe dat in praktijk toe te passen. Jezus beschrijft zijn relatie tot zijn discipelen precies op deze manier (Mattheüs 10: 24-25; Lukas 6:40). Hij koos hen uit om bij hem te zijn (Marcus 3: 13-19), zodat ze op hem konden lijken (Johannes 13: 15).

De meeste leerlingen zochten de rabbi’s op die ze wilden volgen. Dit gebeurde met Jezus (Yeshua) bij gelegenheid (Markus 5:19, Lukas 9:57). Er waren een paar uitzonderlijke rabbi’s die ‘van naam’ waren omdat ze hun eigen leerlingen zochten. Als een leerling wilde leren van een rabbi, vroeg hij of hij de rabbi mocht “volgen”. De rabbi zou het potentieel van de leerlingen om op hem te lijken afwegen of hij de verplichting zou nakomen. Naar alle waarschijnlijkheid werden de meeste leerlingen afgewezen. Sommigen werden uitgenodigd met “volg mij”. Dit wees erop dat de rabbi in het potentieel van de leerling geloofde en deze de toewijding had om op hem te lijken. Een opmerkelijke bevestiging van  vertrouwen dat de leraar in de leerling had. Bestudeer in dat licht eens of de discipelen van Jezus talmidim waren zoals begrepen door de mensen van zijn tijd. Zij zouden “met” hem zijn (Markus 3: 13-19); om hem te volgen (Marcus – 1: 16-20); leven volgens zijn leer (Johannes 8:31); er waren om zijn verrichtingen op te volgen (Johannes 13: 13-15); moesten al het andere secundair maken m.b.t. hun leren van de rabbi (Lucas 14:26).

Dit kan ook een verklaring zijn waarom Petrus op het water loopt (Mattheus 14: 22-33). Toen Jezus (de rabbi) op water liep, wilde Petrus (de talmid) op hem lijken. Petrus had zeker niet eerder op water gelopen noch had hij zich kunnen voorstellen dat hij het kon doen. Echter, als de leraar, die mij koos omdat hij geloofde dat ik kon zijn zoals hij, het kan doen, moet ik het. En hij deed het! Het was een wonder, maar hij was net als de rabbi! En toen … twijfelde hij. Twijfel wat? Traditioneel hebben we gezien dat hij twijfelde aan de macht van Jezus. Misschien, maar Jezus stond nog steeds op het water. Ik geloof dat Petrus twijfelde aan zichzelf, of misschien beter zijn vermogen om door Jezus te worden gemachtigd. Jezus antwoord “waarom twijfelde je?” (14:31) betekent dan: “Waarom twijfelde u dat ik u zou kunnen machtigen om op mij te lijken?”

Dat is een cruciale boodschap voor de talmid van vandaag. We moeten geloven dat Yeshua ons roept om discipelen te zijn, omdat hij weet dat hij ons zo kan instrueren, bekrachtigen en vullen met zijn Geest dat we kunnen zijn zoals hij (althans in onze acties). We moeten in onszelf geloven! Anders zullen we eraan twijfelen dat hij ons kan gebruiken en als gevolg daarvan zullen we niet zijn zoals hij.

Als de rabbi zijn, is de belangrijkste focus van het leven van talmidim. Ze luisteren en ondervragen, ze reageren wanneer ze worden ondervraagd, ze volgen zonder te weten waar de rabbi hen mee naar toe neemt, wetende dat de rabbi een goede reden heeft om hen naar de juiste plek te brengen zodat zijn leer het meest logisch is. In het verhaal dat is opgetekend in Mattheüs 16, wandelde Jezus bijna 50 km om in Caesarea Filippi te zijn om daar hen een les te geven die perfect bij die locatie paste. Natuurlijk praatte hij onderweg met hen, maar de hele reis lijkt te zijn afgestemd op een les die minder dan tien minuten duurt om te geven (Mattheüs 16: 13-28).

Dit betekent dat de hedendaagse talmidim (discipel) niet minder op de rabbijn gericht moet zijn. We moeten met hem zijn in zijn Woord, we moeten hem volgen, zelfs als we niet zeker zijn van de uiteindelijke bestemming, moeten we leven volgens zijn leer (dat betekent, dat we die leringen goed moeten kennen), en we moeten hem na doen (volgen) wanneer we maar kunnen. Met andere woorden, alles wordt secundair in het leven om op Hem te lijken. Toen ze een tijd lang hadden waargenomen en hadden geleerd, werden ze uitgezonden om te beginnen als de leraar te zijn, zoals ze hadden geleerd (Lukas 9: 1-6; 10: 1-24). De verbazing van de talmidim bij het ontdekken dat ze op hun leraar leken, is buitengewoon (10:17). Het is voor iedereen heel begrijpelijk, die de diepe gehechtheid van talmidim aan zijn of haar rabbijn dat te ervaren. Het is het meest bevestigend wanneer een student ontdekt dat het mogelijk is om als de leraar te zijn. De vreugde van de leraren is er niet minder om, aangezien hij ontdekt dat zijn studenten goed hebben geleerd en begaafd en gemachtigd zijn door God om te handelen zoals de rabbi (Lukas 10:21, zie ook Johannes 17:16, 18).

Toen de leraar geloofde dat zijn talmidim bereid waren om op hem te lijken, zou hij hen opdragen discipelmakers te worden. Hij zei: “Voor zover mogelijk, ben je zoals ik. Ga nu op zoek naar anderen die je zullen navolgen. Omdat je bent zoals ik, als ze je navolgen, zullen zij zijn zoals ik.” Deze beoefening ligt zeer zeker ten grondslag aan de grote opdracht van Yeshua (Mattheüs 28: 18-20). Hoewel in zekere zin niemand als Yeshua kan zijn in zijn goddelijke aard, of in zijn volmaakte menselijke aard, wanneer het wordt onderwezen door de rabbi, bekrachtigd en gezegend door de Geest van God, wordt het navolgen van Yeshua een mogelijkheid. De missie van de discipelen was om anderen te zoeken die hen zouden navolgen en daarom als Yeshua zouden worden. Die strategie, gezegend door Gods Geest, zou verbazingwekkende vruchten voortbrengen, vooral in de heidense wereld, de wereld van onze tijd.