Waarom vervloekte Jezus de vijgenboom?

Waarom vervloekte Jezus de vijgenboom?

Waarom vervloekte Jezus de vijgenboom? 800 533 VISFER

Van: Noel Goetz (One for Israël)

Heb je je ooit afgevraagd waarom Jezus de vijgenboom in Marcus 11 heeft vervloekt? De waarheid is dat ik de subtiele maar belangrijke boodschap van Jezus niet echt begreep totdat ik begon met het verspreiden en kweken van vijgenbomen, en nu ik de context van het verhaal ken, en iets over vijgenbomen, wil ik het met je delen ook.

Het verslag begint de dag nadat Jezus Jeruzalem binnenging op wat wij “Palmzondag” noemen, dagen voordat Jezus zou worden gekruisigd. De dag ervoor had hij de tempel bezocht en zag hij alles in het huis van zijn Vader (God). Hij zag het kopen, verkopen en verhandelen – de grote zonde van de priesters die er voordeel uit haalden en gebruik maakten van pelgrims die getrouw kwamen om het Pascha te vieren. Na de overnachting in Betanië gaat het verder:

12 En de volgende dag, toen zij uit Bethanië gingen, kreeg Hij honger. 13 En toen Hij in de verte een vijgenboom zag die bladeren had, ging Hij erheen om te zien of Hij er ook iets aan zou vinden; en erbij gekomen, vond Hij niets dan bladeren, want het was niet de tijd voor vijgen. 14 En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Laat niemand meer vrucht van u eten in eeuwigheid! En Zijn discipelen hoorden het. (Markus 11:12-14)

Later op die dag gaat het verslag verder dat hij naar de tempel ging en de geldwisselaars en kooplieden naar buiten gooide en hun tafels omver wierp.

20 En toen zij er ’s morgens vroeg voorbijgingen, zagen zij dat de vijgenboom verdord was, van de wortels af. 21 En Petrus, die het zich herinnerde, zei tegen Hem: Rabbi, kijk, de vijgenboom die U vervloekt hebt, is verdord. 22 En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Heb geloof in God. (Markus 11:20-22)

Nu lijkt het waarschijnlijk vreemd dat Jezus een boom vervloekte alleen maar omdat hij honger had en teleurgesteld was, maar door het verslag oppervlakkig te lezen, missen we wat Jezus zijn discipelen leerde.

De betekenis van het Breba-gewas

Wist je dat veel vijgenbomen meer dan één gewas dragen? Er is iets dat we tegenwoordig een ‘Breba’-oogst of een gewas buiten het seizoen noemen.

De Breba-oogst wordt geproduceerd op ‘een volwassen tak‘ van het hout van vorig jaar, in tegenstelling tot de belangrijkste oogst van vijgen die groeit op het nieuwe, groene hout van het huidige jaar. De Breba-oogst is klein in aantal, maar produceert vaak de grootste, zoete vijgen, een tijd waarin geen andere boom ergens in de buurt van rijpend fruit is.

Zie je, de lommerrijke boom in de verte hield de belofte van fruit in stand (zegen … levensonderhoud … leven). Mensen waren de hele winter zonder vers fruit gegaan en keken uit naar deze ‘Breba’-vijgen, dus natuurlijk verwachtte Jezus volledig en terecht dat de boom van nature vroeg fruit zou laten groeien op ‘ een volwassen tak ‘.

Maar er is altijd meer aan het verhaal is er niet?

Jezus “verwachtte vruchten te vinden” uit het volwassen hout, en in een tijd dat het in het vroege voorjaar (rond de tijd van Pascha) het meest gewenst was en omdat het werd verwacht en hem hongerig wegstuurde, was het een boom die standhield beloven, maar bij verder onderzoek bleek het te ontbreken. Het was een vijgenboom die niet voorzag in wat hij was gemaakt om te voorzien.

De Joodse leiders – de Priesters, Rabbijnen, Farizeeën, Sadduceeën, Schriftgeleerden en anderen waren in feite de ‘volgroeide takken’ van Israël.

Gemaakt om goede vruchten te dragen

Toen Jezus de vorige dag Jeruzalem was binnengegaan, verwachtte hij dat de religieuze leiders spirituele vruchten zouden geven aan de hongerige pelgrims, van wie velen naar de viering van het Pascha waren gekomen om voedsel te vinden. Ze kwamen naar de tempel in de verwachting gevoed te worden, maar vonden alleen teleurstelling. De religieuze leiders die daar door God waren ingesteld (geplaatst)  om hen de goede dingen van God te geven, presenteerden zich als vroege bladeren; de belofte van fruit, maar ze waren in feite vruchteloos. In plaats van voedsel te verschaffen, profiteerden ze van de mensen en stuurden ze hongerig weg – net zoals Jezus hongerig werd door de vruchteloze vijgenboom.

Jezus bracht zowel een profetische als praktische boodschap over aan zijn discipelen: als je geschapen bent om goede vruchten te dragen, maar opstandig bent en weigert vrucht te dragen, zul je vervloekt zijn. Zijn woorden waren:

Laat niemand meer vrucht van u eten in eeuwigheid!

In 70 AD (minder dan een generatie later) toen de Joden rebelleerden tegen Rome, werd de tempel vernietigd. De priesters werden verdreven of werden gedood en de tempel werd in brand gestoken om het goud dat de tempel versierde te bemachtigen en om vervolgens blok voor blok de tempel te ontmantelen om dat goud te verzamelen. In een enigszins verwant vers sprak Jezus de volgende woorden:

5 Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen. 6 Als iemand niet in Mij blijft, wordt hij buitengeworpen zoals de rank, en verdort, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand. ( Johannes 15: 5-6)

Veel mensen dwalen rond in onze wereld, hongerig naar de zaken van God. Zoals we weten, zijn jij en ik gemaakt en uitgerust om goede vruchten te dragen – zowel het vroege als het te verwachte ‘Breba’-gewas en ook het blijvende gewas van de normale oogst; zodat niemand, geen enkele persoon, ooit hongerig hoeft weg te gaan.